Een Microsoft 365 kalender koppelen

Het is mogelijk om een Microsoft 365 kalender te koppelen met Klasbord Ouderapp. Wanneer je items toevoegt aan je Microsoft 365 kalender zullen deze met één druk op de knop in de Klasbord kalender getoond worden. Zo hoef je slechts op 1 plek de kalender bij te werken. Wanneer jouw school ook een infoscherm of een Heutink ICT Schoolwebsite heeft dan kan je er ook meteen voor kiezen de kalender daar te tonen.


Er zijn een aantal voorwaarden om een Microsoft 365 kalender te kunnen koppelen:

  • Het is alleen mogelijk om een Microsoft 365 kalender van een werk- of schoolaccount te koppelen. Dit kan dus geen privé-account zijn.
  • De kalender wordt alleen weergegeven wanneer een admin van de Microsoft-omgeving toestemming heeft gegeven voor het delen van de gegevens tussen jullie Microsoft-omgeving en Klasbord Ouderapp. Deze admin is meestal de bovenschools ICT-coördinator.
  • De kalender is alleen beschikbaar in de plus-versie van Klasbord Ouderapp.

Dit artikel bevat de volgende onderdelen:

Koppelen met een werk- of schoolmailadres:

  • Open de webversie van Klasbord Ouderapp op https://ouderapp.klasbord.nl en log in.
  • Klik in het menu op Kalender.
  • Klik op de Acties-knop en selecteer Microsoft 365 kalenders in het dropdown menu.
  • Klik op Nieuwe kalender om een nieuwe kalender te koppelen.

  • Klik op Inloggen en log in met je Microsoft 365-account.

  • Je ziet een lijst met beschikbare kalenders. Klik op het sterretje om een kalender te selecteren.


  • Als er een infoscherm of een Heutink ICT Schoolwebsite gekoppeld is aan de Klasbord-omgeving, kan je in het volgende scherm kiezen of je de kalender ook daar wilt tonen.

  • Nadat je de keuze hebt opgeslagen kom je op een scherm met jouw gekoppelde kalenders.

Toestemming geven

  • Voordat de kalender in Klasbord kan worden weergegeven moet er toestemming gegeven worden om de gegevens te delen tussen Microsoft 365 en Klasbord Ouderapp. Alleen een admin in de Microsoft 365-omgeving kan deze toestemming geven.
  • Je ziet bij de gekoppelde kalenders het volgende symbool bij de kalenders:
admin toegang aanvragen symbool
  • Klik op dit admin toegang aanvragen-symbool.
  • Je ziet het volgende scherm:

  • Kopieer de URL in het venster en geef deze aan een admin in de Microsoft 365 omgeving. Ben je zelf een admin dan kan je op de nu toegang verlenen knop klikken.

Toegang verlenen:

  • Als je als admin zelf je kalender wil delen kan je op de nu toegang verlenen knop klikken. Wil je voor een collega toegang verlenen dan zal deze collega een link aanleveren.
  • Er wordt een Microsoft-aanmeldscherm getoond. Log hier in met een account met adminrechten.
  • Kies in onderstaande scherm voor Accepteren.

  • Er is nu toegang verleent.

Kalender synchroniseren

Wanneer je nieuwe kalender-items hebt toegevoegd aan je Microsoft 365-kalender kan je in Klasbord synchroniseren om deze items ook in de Klasbord kalender toe te voegen. Dit doe je als volgt:

  • Open de webversie van Klasbord Ouderapp op https://ouderapp.klasbord.nl en log in.
  • Klik in het menu op Kalender.
  • Klik op de Acties-knop en selecteer Microsoft 365 kalenders in het dropdown menu.
  • Klik op het synchroniseer icoon achter de kalender die je wil synchroniseren.
Synchroniseer icoon
  • Een standaard synchronisatie zal alleen de wijzigingen synchroniseren. Mocht een wijziging toch niet goed worden overgenomen dan kan je ook kiezen voor een volledige synchronisatie. Klik hiervoor op het volledig synchroniseren icoon.
Volledig synchroniseren icoon

Zie je de synchroniseer iconen niet bij de kalender staan, maar wel het admin toegang aanvragen symbool? Zorg dan dat er eerst toegang gegeven wordt om de kalender te delen.



Mogelijke foutmeldingen

  • De gebruikersnaam is mogelijk onjuist. Controleer of u deze juist hebt getypt. Neem anders contact op met uw beheerder. - Controleer of je een typefout hebt gemaakt in de gebruikersnaam. Log in met een Microsoft-account. Je kan niet inloggen met een account dat eindigt op bijvoorbeeld @gmail.com, @ziggo.nl of @kpnmail.nl.
  • Geen admin toegang verleend. Geannuleerd door gebruiker. - Deze melding krijg je wanneer je in het machtigingen scherm op Annuleren klikt. Deze melding krijg je ook wanneer het account waarmee je toegang probeert te geven hier niet de juiste rechten voor heeft omdat het geen admin-account of omdat het een privé-account is. Een privé-account eindigt op bijvoorbeeld: @hotmail.com, @outlook.com of @live.com.
  • Wijzigingen in mijn Microsoft 365-kalender zijn niet zichtbaar in de Klasbord-kalender. - Synchroniseer via deze stappen: Kalender synchroniseren. Wanneer een standaard synchronisatie de wijzigingen niet goed overneemt, kies je een volledige synchronisatie.
  • Items uit mijn gekoppelde kalender zijn niet zichtbaar op mijn Infoscherm en/of Schoolwebsite. - Controleer bij gekoppelde kalenders of deze opties wel aangevinkt zijn. Is dit niet aangevinkt dan kan je deze instelling niet meer wijzigen. Verwijder de kalender en koppel deze opnieuw.
Is je vraag hiermee beantwoord? Bedankt voor de feedback Er is een probleem opgetreden bij de verzending van je feedback. Probeer het alsjeblieft later nog een keer.